Zöld utakon – 3+1 kirándulóhely gyerekekkel

Néhány hét és lassan idén is megérkezik a nyár. Nem csupán csillagászati értelemben, hanem a gyerekek és a családok életében is. Nyári szabadságot kapnak a tantermek, az iskolapadok, az online tanórák és a játékoktól roskadozó polcok is az óvodákban és a bölcsődékben. A szülőknek idénre már elképesztően nagy rutinja lett abban, hogy hogyan kössék le hasznosan az otthon lévő gyerekek figyelmét. A nyár viszont más, mint az eddigi „maradj otthon” időszakok, hiszen a napsütéssel a gyerekek és a felnőttek egyaránt kivágynak a szabadba, a friss levegőre, a természetbe.

A NaTúra alapítója és hivatásos túravezetőjeként most ehhez szeretnék segítséget nyújtani azon szülők számára, akik szeretnének a családjukkal idén nyáron akár 3+1 új helyet is felfedezni Budapest környékén.

Szentendre – Kőhegy

• Táv: 6 km
  • Terep: erdei utak emelkedőkkel
  • Amit követned kell: Zöld sáv jelzés és Sárga T jelzés
  • Látnivalók: Anna-völgyi-vízesés, Czibulka János Kőhegyi Menedékház, Vasas-szakadék szurdoka
  • Hány éves gyerekekkel ajánlott: 6 – 10
  • Extra előny: hétvégenként palacsinta kapható a menedékházban

A kirándulás kiinduló pontja Szentendre felől közelíthető meg, az Annavölgyi úton. A Lajos-forrási elágazásnál a kis tisztáson van lehetőség a parkolásra.

A parkolóból az aszfaltozott műúton kell elindulni a Zöld sáv turistajelzést követve. Az út szolgálati házak mellett vezet, majd az épületek után áthalad a Bükkös-patak fölött. A hídon átkelve érdemes kis kitérőt tenni az Anna-völgyi-vízeséshez, ami a híd jobb oldalán található.A hídon átkelve az aszfaltozott útról balra kell letérni és továbbra is a Zöld sáv turistajelzést követve kezdetét veszi az emelkedés a Kő-hegy tetején álló Czibulka János Kőhegyi Menedékházhoz (ez nagyjából 2 km-es távot jelent). A menedékházban hétvégenként isteni finom palacsintákat lehet venni, de a klasszikus lilahagymás-paprikás libazsíros kenyér és a körözöttes kenyér is nagyon finom szokott lenni.

A ház mellől szép kilátás nyílik Szentendre és a Duna irányába.

A menedékháztól a Sárga T (tanösvény) turistajelzést követve kell tovább indulni az időszakos tó irányába. A kirándulásnak ez a szakasza kellemes erdei útvonalon vezet, majd a tanösvény jelzése összefonódik a Sárga omega (barlang) turistajelzéssel. Ennél a kereszteződésnél jobbra kell térni és tovább kell követni a Sárga T (tanösvény) turistajelzést, ami bevezet a vadregényes és izgalmas Vasas-szakadék szurdokába. Izgalmas szakasza ez ennek az útvonalnak, kalandoroknak kifejezetten ajánlott!A szurdokból kiérve a Sárga T (tanösvény) turistajelzés átvezet a kirándulás elejéről már ismerős Zöld sáv turistajelzésű útvonalra, mely visszavezet a kiindulópontnál lévő parkolóhoz.

Szendehely, Katalinpuszta – Gyadai tanösvény

• Táv: 5 km
  • Terep: erdei utak enyhe emelkedővel
  • Amit követned kell: Zöld T jelzés (tanösvény)
  • Látnivalók: ártéri palló út, cölöp járda, függőhíd
  • Hány éves gyerekekkel ajánlott: 4 – 10
  • Extra előny: a kiránduló központban megvásárolható a tanösvényhez kapcsolódó kreatív foglalkoztatófüzet

Ha azt mondom Naszály, sokaknak a Vác fölött magasodó hegy, vagy a Násznép-barlang jut az eszükbe. Pedig nem csak ezek miatt érdekes a Nyugat-Cserhát legmagasabb mészkőtömbje. A hegy északi lábánál rejtőzik a Gyadai-rét, ahol a Katalinpusztai Kirándulóközpothoz tartozóan életre hívták a Gyadai tanösvényt, melynek útvonalán a gyerekek és a felnőttek Hangya Dani segítségével betekintést nyerhetnek a természet apró titkaiba. Hangya Dani hasznos információit a 13 állomáson kihelyezett táblákon osztja meg az érdeklődőkkel.

Aki ezt az útvonalat szeretné bejárni, annak kiindulópontként javaslom a Katalinpusztai Kirándulóközőpont parkolóját (alapvetően fizetős parkoló), ahol biztonságosan és kényelmesen lehet parkolni.

A kirándulóközpontból információs pultjától kell útnak indulni. Hangya Dani méretes szobra jelzi a tanösvény kezdetét, melyet a Zöld T turistajelzés jelöl. A kis emelkedő hamar egy kereszteződéshez vezet, ahol balra tartva kell követni a tanösvény útvonalát, egészen a Gyadai-rétig.

A tisztáson keresztülvezető útvonal igazán izgalmas részeket rejt. Elsőként át kell kelni a Lósi-patak időszakosan vizes, pici ártere fölött húzódó fapalló ösvényen. A kalandos szakasz után a következő izgalmak az Óriások-pihenője után, a cölöp járdán várják a kis és nagy kalandorokat. Akinek sikerül átjutni a Lósi-patak izgalmakkal teli ösvényein, azok megcsodálhatják a Gyadai-rét egy újabb szegletét.

A Zöld T turistajelzés a réten keresztül haladva bevezet a gyertyános tölgyes elegy erdőbe, ahol egy kis pulzusszám növelésre alkalmas enyhe emelkedő bevezet a Robin Hoodból ismert, Sherwoodi erdőt idéző bükk erőbe. És hogy teljes legyen a mesebeli hatás, az erre járó kirándulóknak át kell kelniük egy hatalmas horhos (4-6 méter mély, víz mosta árok) fölött kifüggesztett függőhídon.A kalandos átkelést követően továbbra is a Zöld T turistajelzést kell követni, melynek útvonala lassan ereszkedni kezd a Naszály északi lába felé, míg végül visszaér a kirándulás elején már megismert Hangya Danis kapuhoz.

Budapest – Apáthy-szikla, Árpád-kilátó

• Táv: 6 km
  • Terep: erdei utak enyhe emelkedővel
  • Amit követned kell: Zöld sáv és Zöld körsétaút jelzés
  • Látnivalók: Apáthy-szikla, Árpád-kilátó
  • Hány éves gyerekekkel ajánlott: 6 – 10
  • Extra előny: tömegközlekedéssel is könnyen elérhető (a 11-es busz végállomásától)

Akik a tömegközlekedés előnyeit preferálják, vagy épp szervizben van az autójuk, azok számára kiváló választás lehet ez kirándulás tipp, hiszen a túra útvonala a 11-es jelzésű BKV busz, Nagybányai úti végállomásától indul.

Az autóbusz fordulótól egyenesen kell a Görgényi úton elindulni az erdő irányába, majd a járdát keresztező Zöld sáv turistajelzésű ösvényre balra tartva rá kell térni és erre kell tovább haladni. Az útvonal hangulatos kis erdős részen vezet, ahol az út mentén homokkő képződmények is megcsodálhatók, ám az ösvény fénypontja az Apáthy-szikla, illetve annak panorámája. Aki ide ellátogat gyönyörű rálátást kap a főváros vonulataira. Balról jobbra tekintve látható a Kissváb-hegy, a Széchenyi-hegy, Normafa, a János-hegy tetejében az Erzsébet-kilátóval, a Hárs-hegy és a Kis-hárs-hegy.

A szebbnél szebb panoráma fotók elkészültét követően a Görgényi útig ugyanazon az ösvényen kell haladni, ami az Apáthy-sziklához vezetett, majd az aszfaltúton átkelve a Zöld körsétaút turistajelzést kell követni balra tartva. Ez az útvonal hosszan vezet végig az erdőn, egyre távolodva a város zajától.A Határ-nyereghez érve több kereszteződés is átszeli az útvonalat, de ennek a kirándulásnak a tervei szerint továbbra is a Zöld körsétaút turistajelzés a követendő. A Határ-nyeregtől távolodva az ösvény enyhén emelkedni kezd és felvezet a Kecske-hegygerincére. A mészkőhegyen keresztül vezető út lassan ereszkedésnek indul, majd megérkezik egy erdei focipályához. Ettől a ponttól kezdve a Zöld körsétaút turistajelzés kísérője lesznek a Zöld sáv és a Kék sáv turistajelzések (az Országos Kéktúra 14. szakasza) egészen a kőből épített Árpád-kilátóig.

A kilátótól ismét ereszkedni fog az útvonal, melyet továbbra is a Zöld körsétaút turistajelzés jelöl, egészen ennek a kirándulásnak a kiinduló pontjáig, a 11-es jelzésű BKV busz, Nagybányai úti végállomásáig.

+1 Visegrád – Apátkúti-patak völgye

• Táv: 4 km (oda-vissza)
  • Terep: aszfaltút, sík terep
  • Amit követned kell: Piros sáv jelzés
  • Látnivalók: Bertényi Miklós Füvészkert, felhagyott kőfejtők, Apátkúti-forrás
  • Hány éves gyerekekkel ajánlott: 0 – 6
  • Extra előny: Akár babakocsival is végig járható az útvonal

Aki ezt az útvonalat szeretné bejárni a családjával, annak Visegrádot, azon belül is a Bertényi Miklós Füvészkertet kell megcéloznia, hiszen a kert bejárata mellett kényelmesen lehet parkolni. A kirándulást innen érdemes megkezdeni a Piros sáv turistajelzést követve. Mivel az útvonal egy aszfaltozott műúton vezet, ezért a legkisebbek akár babakocsiban is végig utazhatják a családi sétát.

Az útvonal első érdekes látnivalói a Visegrádi Pisztrángos Tavak, ahol a türelmesebbek kifoghatják maguknak az ebédet, amit helyben meg is süttethetnek.

Tovább haladva több érdekesség is várja az arra járókat. Az egyik a Stefánia-híd, mely az Apátkúti-patak fölött vezet át egy kisebb felhagyott kőfejtőbe. A másik egykori bánya a híddal szemben található, melynek bejáratánál állva izgalmas megtapasztalni a hegyek valódi méreteit. A patak folyásirányával szemben tovább haladva enyhén balra kanyarodik a műút. A kanyar után egy újabb felhagyott mészkőbánya található. Fontos, hogy ezeket a régi kőfejtőket csak biztonságos távolságól érdemes megszemlélni! A műúton továbbra is a Piros sáv turistajelzést követve már látható ennek a kirándulástippnek a célpontja, az Apátkúti-forrás. A kút vize hűs, ezért egy melegebb nyári napon jól szolgálhat frissítőként.

A felfrissülést követően a már megismert útvonalon kell visszaindulni a füvészkert melletti parkoló irányába. A kert közvetlen szomszédságában található a Telgárthy-rét, ahol érdemes lehet a kirándulás végeztével tábort verni, piknikezni, játszani és feltöltődni. Távozás előtt extra kitérőként megtekinthető a füvészkert előtti híd mellett található Ördögmalom-vízesés is, ami mindössze 500 méterre van a parkolótól. Ez a látnivaló is a Piros sáv turistajelzést követve található meg Visegrád irányában.

Ha nem szeretnétek önállóan útnak indulni, bármikor lehetőségetek van csatlakozni a NaTúra által szervezett 1 napos túrákhoz. Ha pedig egy személyre szabott útvonal tervezésre lenne szükségetek, vegyétek fel velem a kapcsolatot, szívesen segítek!

Jó utat és élményekben gazdag, természetközeli nyarat kívánok!

Menyházi Regina
NaTúravezető
www.na-tura.info

Itt tudtok csatlakozni a NaTúra Facebook közösségéhez: https://www.facebook.com/NaTura.oldal
Az Instagramon pedig @natura_hu néven találtok meg.