Hogy kerül segítő manó a családba? – avagy mindent a Plukkido mágneses motivációs játékairól II.

Cikksorozatunk előző epizódjában elárultuk, hogyan lesznek a családi mindennapok részesei a segítőmanók. Most pedig itt az ideje, hogy összehasonlítsuk a három táblajáték készletet, és meséljünk egy kicsit a manólevelekről.

Szembeötlő különbségek: eltérő tematika, különböző méretek

A motivációs játékunk három különböző (de egymást kiegészítő) szettben érhető el, amik elsősorban a tábla és a korongkészlet témájában különböznek egymástól. A Benefitto tábláján a manóföldi nagy tölgy látható és a történetek Meseerdőben játszódnak, a Land esetében Meserét ad otthont a kalandoknak, míg a Planet készlet a Plukkido galaxisba kalauzolja a gyerekeket. Az első két készletben Agócs Írisz kedves rajzaival találkozhatunk, a harmadikban pedig Ráduly Csaba izgalmas illusztrációi keltik életre az űrbeli manóvilágot.

A gyerekek érdeklődési köre változó, így ki-ki eldöntheti, hogy az állatos, erdei téma vagy az űrhajós tematika ragadná meg jobban gyermekét.

A táblák közti méretbeli különbség szintén elég feltűnő. A Benefitto és a Land pontosan fele akkora, mint a Planet, így az előbbiek egy vagy két gyerek mellé ideálisak, míg az utóbbi három vagy akár több gyerkőc játékát is kiszolgálja. Mindemellett a táblák kombinálhatóak egymással: a Benefitto és a Land összeilleszthető, így az állatos tematika a többtagú családok számára is elérhetővé válik. Ha pedig még nagyobb játéktérre lenne szükség, akkor mindhárom készletet használhatjuk együtt. Ebben az elrendezésben akár egy óvodai csoport hétköznapjaiba is beépülhet a játék.

Korosztályos ajánlás

Kezdő játékosoknak vagy kisebb gyerek mellé elsősorban a Benefittot szoktuk ajánlani, mivel a tábla szerkezete kötöttebb játékmenetet hív elő, ami segíti a keretek megértését. A kalandok során a szereplők mindig ágról-ágra haladnak a tölgyfán felfelé vagy lefelé, így a kisebb (két-hároméves) gyerekek is hamar meg tudják figyelni, hogy cselekedeteik következtében történt-e változás a táblán.

A Land esetében nem ilyen kötött a struktúra: a történetek a tábla különböző pontjain játszódnak (például a kilátóban, a dombon vagy a kötélpályán), és a korongok szerepe is gyakran változik (pl.: ugyanaz a figura egyszer létraként, máskor kerítésként funkcionálhat). A szereplők különféle utakat járnak be a történetekben, éppen ezért valamivel több figyelmet igényel a szülő részéről visszajelzést adni, a gyermek részéről pedig észrevenni azt. Emellett viszont több szabadságot is ad a tábla, hiszen a történetek változatosabban alakíthatóak, így könnyebb a nagyobb (akár nyolcéves) gyerekek érdeklődését is fenntartani.

A Planet egyesíti a Benefitto és a Land előnyeit, ennél a táblánál ugyanis egyszerre van lehetőség a kötött játékmenetre (ha az űrcsúszkát társasjáték mezőként értelmezzük és lépésről lépésre haladunk egyik bolygótól a másikig) és az improvizációra (elrugaszkodva a mezőktől az űrhajó bármerre repülhet, így a szülő befolyásolni tudja, hogy hány lépésből és milyen állomásokat érintve érik el a gyerekek a célt). A kezdeti szakaszban érdemes lehet a kötöttebb játékmenetet választani, de a manólevelek megadják a lehetőséget, hogy rutinosabb játékosok rugalmasan rövidítsék vagy hosszabbítsák a kalandokat. 

Természetesen ezek a korosztályos besorolások csak ajánlások, semmiképp sem szabad kőbevésett szabályként tekinteni rájuk. A gyerekek fejlődési üteme eltérő: van, aki már háromévesen hosszabb feladatokat tud követni, míg másoknak akár nagycsoportosként is több segítségre lehet szükségük a feladattartásban. A szülők ismerik legjobban gyermekeik képességeit és érdeklődését, így érdemes ez alapján dönteni. Bármelyik tematikát is választjuk, minden doboz tartalmaz egy módszertani útmutatót is, ami lépésről lépésre végigvezeti és segíti a családot a játékban.

Különböző külső, azonos értékek

Bármelyik készletet is választják a családok, egy biztos: a játékot mozgató manólevelek ugyanolyan jól működnek majd. A motivációs játék a legkülönfélébb nevelési helyzetekre kínál előre megírt mesés leveleket, amikben a kismanók mindig egy-egy manóföldi kalamajka megoldásához kérnek segítséget a gyerekektől (bővebb leírás az előző cikkben).

A mesés leveleknek két fő része van: a kerettörténet a manóföldi helyzetről és a manó gyermekhez intézett kérése, amibe belefogalmazza a gyermek számára kihívást jelentő viselkedés gyakorlását. Emellett minden manólevélhez tartozik egy szülői segédlet tippekkel, tanácsokkal, ami még jobban megkönnyíti a játék használatát.

A tervezés során 12 olyan területet választottunk ki, ahol a legtöbb családban felbukkannak nehézségek a 2-8 éves korosztály életében.

Akár az önállóság vagy az együttműködés területén szeretnénk, ha fejlődne gyermekünk, akár a dacos ellenállás csillapodását próbáljuk elősegíteni, csak vegyük kézbe az azonnal bevethető, készre írt manóleveleket. Ha pedig a 12 alaphelyzettől eltérő esetben lenne szükség a manók segítségére, akkor számtalan kiegészíthető levél közül választhatunk, amiknél a mesés keretbe a szülő saját maga fogalmazhatja bele a gyermek feladatát. Így lehetőség nyílik arra, hogy a családok rugalmasan igazítsák a saját élethelyzeteikhez és szokásaikhoz a manóleveleket.

Ha máris belevágnátok a kalandokba, akkor látogassatok el weboldalunkra, és nézzetek körül! A  következő részben szülők és pedagógusok tapasztalataiból szemezgetünk majd.