Képességfejlesztés gyöngyfűzéssel?

Minden szülő számára fontos, hogy a gyermeke képességeit minél jobban fejlessze. Vajon hogyan csinálja a legjobban? Sokak számára a fejlesztés = munkafüzetek + színes ceruzák + papírvágások és ragasztások…
Vajon miért ezek vannak az első helyen? A gyermeked kezébe adod a ceruzát és a füzeteket azután: csüccs és dolgozik a gyerkőc… Ez a legegyszerűbb és a leghatékonyabb? Valószínűleg, hogy rövid idő múlva fejlődik is a gyermeked, hiszen ezek a füzetek arravalók. IGEN, fejlődik! De, ez kevés! És a gyerekek többsége nem képes még önálló feladatlapos munkára.

Jó, ha tudod, hogy ezek a feladatlapok is akkor a leghatékonyabbak, ha kap mellé segítő, irányító, kiegészítő kérdéseket a felnőttektől, vagyis tőled vagy a pedagógusoktól. Egyéb esetben egy idő után rutinná fognak válni a feladat típusok és hamarosan „uncsi” lesz a számára. Nem lát benne kihívást, nem lesznek igazi sikerélmények. Vagy kudarcok miatt feladja és utálni fogja a feladatlapokat, és majd az iskolai munkákat is.

A feladatlapok kitöltésére is meg kell érnie a gyermekednek. A ceruzafogásra megfelelően fejlettnek kell lennie a kéznek, az ujjaknak. Ezért fontos az, hogy a kisebb gyerekek vastagabb ceruzával, zsírkrétával rajzoljanak, mert ezeket könnyebb megfogni és kisebb erőkifejtéssel tud vele rajzolni, színezni. Egyre többen használják a vastagabb háromszögletű ceruzákat, melyeket sokkal könnyebb megfogni, mint a kerek és vékony írószereket.

Tehát fontos a feladatlapokkal való fejlesztés, de ennél sokkal fontosabb, hogy sokféle módon fejlessz! Az egész fejlesztésben a legfontosabb a tapasztalatszerzés és a megfigyelőképesség fejlesztése. Amennyiben ebben jó a gyerkőcöd, akkor már nyitottabb lesz az új ismeretekre is.

Az egyik leghatékonyabb fejlesztési mód a közös tevékenység, közös alkotás, közös sütögetés a konyhában… stb. Nézzük végig a képmontázst! Fejleszted az ujjak finommotorikáját a gyúrással, a tésztából való kiszaggatás továbbfejleszt és segít a formák megfigyelésében.
A színese drazséval a színismeretet fejleszted és az ujjakat, miközben felcsipegeti az asztalról. Tegnap bevásároltatok, és teli a kosár sok finomsággal. Vásárlás közben, vagy kipakoláskor megtanulhatja a zöldségek nevét, színét, formáját és így könnyebb dolga lesz majd környezet órán. Fontos az ízvilág megismerése is, akár édes, akár „zöldség ízű”. Ebben segít pl. a salátakészítés.

Remélem, hogy most már látod, hogy a konyha az egyik legjobb képességfejlesztő terület és mindig „kéznél” van.

Hogyan segíts gyermekednek, akinek már „uncsi” az írogatás vagy nem is szeret írni, színezni? És a konyhában is elkészültetek a főzéssel…

Tanítsd meg a gyermekedet gyöngyöt fűzni!

Vajon a gyermeked különbséget tud-e tenni a színes cukorka és a gyöngyök között?
Ez a legfontosabb mielőtt gyöngyözni kezdtek!!!
Ha tudja a különbséget, akkor jöhet a gyöngyfűzés!
Nézzük tovább a montázs képeit!

  • Gyakorolhatjuk a színeket és egyesével fűzünk gyöngyöt.
  • Gyöngyfűzéssel megtaníthatjuk a szabálykövetést, ez már nagy figyelmet igényel.
  • Megtanulhatjuk játékosan a gyöngyök formáját, színét, méretét és közben nyakláncot is fűzhetünk.
  • Tervezhetünk egyedi karkötőket és nyakláncokat, amelyekkel a logika fejlődhet és a fantázia.
  • Apró gyöngyökkel pedig sablonokat rakhatunk ki, ha ügyesen mozognak az ujjak és nem borítjuk le a gyöngyöket. Ez már nagyon nehéz feladat.
(A fotók a Pixabayról valók)

Az előbbi fűzéseknél nagyon sok mindent gyakorolhattunk, pedig még csak „zsinórban” fűztünk. Képzeld el, hogy milyen sok fejlesztési lehetőség van abban, ha gyöngyvirágot, gyöngyállatokat fűzünk. Hamarosan ezekre is mutatok példát.

Amennyiben már fűztetek gyöngyöket, akkor nektek már alakul a „gyöngyélet”.

További jó gyöngyözést kívánok!

Hollenczerné Balogh Ilona,
a Bigyi-Bogyó blog írója

Fejlesztő gyöngyöző Bigyi-Bogyó ötletekkel – FB csoport